faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Thursday, October 25, 2012

dessert tradisi - tapai pulut (selamat hari raya aidiladha)

esok raya yeaaa! hehe. walaupu hanya raya haji, ianya tetap raya dan faa suka raya! huihui. masa ni laa semua sedare-mara sepupu-sepapat tersayang balik kampung berkumpul. sonok taw. n menurut nenek aku, raya haji/korban ni sebenarnya lagi besar dari raya aidilfitri. sebabtu tu kebanyakan orang kat negeri kelantan menyambut raya aidiladha ni dengan meriah. kitaorang pon even bukan orang kelantan sambut raya aidiladha ni dengan meriah. hehe.

aku juga ade pengalaman raya aidiladha ni. tiket bus aku abis! terpaksa laa menumpang dayah dari melaka ke bahau, esoknya amik train bahau-mentakab. penat jugaklah, mujur sempat bermalam dulu kat rumah dayah. thanks buddies! hehe. 1 train ngat mamat-mamat siam yang ganteng-ganteng. hoho.


ok end of story. ni nak cite plak, pasal salah satu pencuci mulut tradisi kegemaran aku. Tapai Pulut. nenek aku suka buat ni. nak tengok cara? hehe. senang je. tapi kuantiti jangan tanya aku ya sebab nenek aku tak pakai gram-gram ni. main tabur secukup rasa je. tapi tetap sedapp nyumnyum!


mula-mula kena lah masak pulut. tapi just pulut ngan air je taw. bila dah masak, sejukkan laa sikit. then ratakan pulut dalam dulang yg besar. sagat ragi halus dan tabur rata atas pulut. sagat guna tapis plastik je.pastikan rata tau!



sebelum tu, nampak x perkataan ragi kat atas tu? taw RAGI tu hape? aku ade gambar je. apa fungsinya n kegunaanya, sila lah google ye. saya malas. hehe.



pastu amek sesudu, masukkan dalam daun bemban. ya DAUN BEMBAN! aku pon pes time mendengornye. jangan tanya aku kenapa guna daun ni n nak cari kat mana. hehe. nenek aku cakap kalo xde daun bemban, daun pisang pon boleh. or kalo duduk tengah-tengah klcc or bukit bintang, susah nak cari daun bemban or daun pisang, guna rumput pon boleh.



haha! woitt! jangan laa tiru betoi-betoi guna daun rumput tu. aku tipu je. guna laa tupperware kecik macam gambar ni.



pas dah bungkus siap-siap, simpan laa tapai-tapai ni. peram dalam 2 malam pon da oke. da boleh ngap nyumnyum!



so kalo nak rasa tapai pulut buatan nenek saya ni, silalah datang beraya ya!



SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA! MAAF ZAHIR BATIN!


No comments:

Post a Comment

superb komen-ngomen