faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Wednesday, November 23, 2011

kuey teow sup siam ayam kampung

ni dia.menu sihat walafiat.kenapa cakap macam tu?sebab....

  • tak guna minyak
  • ayam kampung lagi berkhasiat dari ayam biasa
  • ada sayur hijau..nampak x?hehe
sedap kalau guna ayam kampung ni buat suap. tak berminyak dan kurang lemak. hah?aku diet? oh tidak sama sekali. hakikatnya, sup ayam kampung ni ummi aku yang masak. hehe. so bedal je la kan?

rilek. walaupun ummi aku yang masak, tapi aku taw resepi dia sama ngan resepi aku. jom usha.

KUEY TEOW SUP SIAM AYAM KAMPUNG

1 ekor ayam kampung - dipotong kecil
2 inci halia - diketuk
2 inci lengkuas - diketuk
3 biji bawang putih - diketuk
garam dan serbuk perasa
1 biji limau nipis -diperah
air - ikut rasa

~rebus ayam kampung tu dulu sampai empuk.
~kalau air kurang, tambahkan. masukkan semua bahan diatas. masak sampai ayam betul2 empuk.
~letakkan sedikit kuey teow dan 2 helai sawi pendek dalam mangkuk, tuang sup yang panas2 atas kuey teow. makan ngan cili kicap.



simple je kan? pejam mata pon leh buat!
tipu je.hehehe. maksud aku kalo mamai pg2 buta tu xtaw nak breakfast apa, buat je kuey teow ni. kenyang pon kenyang. sihat pon sihat.

hehe

5 comments:

  1. salam perkenalan dari blog ujang..

    nampak sedaplah sambal kicap tu!

    ReplyDelete
  2. mas: salam...
    simple je sambal tu mas..
    hehehehe

    ReplyDelete

superb komen-ngomen