faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Friday, March 8, 2013

kailan ikan masin


nothing special yang dapat faa post kan. hanya lauk-lauk simple je yang tinggal dalam folder. maafkan faa ya.    tu pon perasaan malas nak post berleluasa dalam hidup faa ni. dah laa minggu awal sem kan. dah masuk sem 5 pulak tu. busy mengalahkan PM nak mengadap musim undi. haish~ 

jom lah tengok resepi lauk simple dari faa ni. rasanya lauk ni fevret semua kan. lagi-lagi kalau kat kedai siam. hehe. jom tengok resepi.


KAILAN IKAN MASIN

  • 1 ikat kailan - dibersihkan dan dipotong
  • 2-3 keping ikan masin - dipotong dadu
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 4-5 biji cili api
  • 1-2 sudu besar sos tiram - ikut citarasa
  • sedikit air
  • sedikit garam dan serbuk perasa
  • sedikit minyak untuk menumis
~ketuk bawang putih dan cili api. hiris bawang besar.
~panaskan minyak. tumis bawang putih, bawang besar dan cili api. masukkan ikan masin dan tumis hingga garing.
~masukkan kailan, sos tiram, dan sedikit air. kacau rata. perasakan dgn garam dan serbuk perasa. rasa dulu baru isi garam. kalau dah masin tak payah isi.
~kacau 5 minit dan angkat.



6 comments:

  1. hehe...kailan x best..ikan masin best..asingkan boleh..lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu da jd ikan masin goreng je laa dik non

      Delete
  2. rangup je bunyinya kalau makan kailan... lagilah pucuknya yang lembut muda tu... dah bubuh ikan masin, cukuplah tak payah ada lauk lain Faa... cari nasi panas je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kan kan..tapi faa suka gandingkan kailan ikan masin dgn tom yam n telor dadar..memang tak dapat dipisahkan..heheheh

      Delete
  3. Assalamualaikum..wahhhhhh antara sayur peberet ni

    ReplyDelete

superb komen-ngomen