faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Thursday, November 8, 2012

cream puff II


pekabo semua? sihat? aku ni haa tetibe je sakit pinggang. tanpa diditect puncanya hokeh. berlaku secara tibe2. masa tu time class pukul 4 lebih..tgh2 belajar tibe2 pinggang aku sengal. g hospital
-*tuttttttttttttttttttttttttttttttt- pon tarak guna. baik aku cek diri aku sendiri. setakat bg ubat tahan sakit je. makin sakit ade laa...haishh tu laa dia hospital kerajaan.

ok abaikan laa cite menyakitkan ati tu. kalo makin sakit lagi pinggang aku ni, aku balik kuantan g klinik panel ummi aku. ingat nak balik minggu depan, ada hal plak. Ya Allah memang banyak dugaan. hihi. tapi sabarr. jom layan CREAM PUFF dulu bg cool down sikit. hahaha


dulu aku penah buat cream puff. tapi resepi orang lain dan kejadian dia agak pelik sikit. nak cover aku tukar nama jadi MINI CREAM PUFF. haha. comel x? haaa ni versi balas dendam aku buat yg gedabak-gedabak punya. sesuai dgn saiz tuan punya badan. hehehe. baru menepati selera. kan?

kali ni aku amek resepi dgn blogger terkenal Cik Epal. ni hasil kejadian Cream Puff dia yg lagi gebuss n gojess. click (*_*). thanks Cik Epal sudi share resepi! mohon share kat sini plak ya. hehe. jom intai-intai resepi yang dah diubah suai mengikut bahan2 yg ada kat umah aku je. hehe.


CREAM PUFF

125gm butter
250ml air
1 cawan/150 gm tepung gandum-diayak
secubit garam
4 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla

~cairkan butter and air dengan api sederhana dalam periuk. bila butter dah cair n mendidih,kecilkan api n masukkan tepung gandum sambil dikacau selalu ok. jangan dibiarkan!pastikan sentiasa kacau. kacau hingga tepung tak melekat tepi periuk. tutup api.
~masukkan telur sebiji demi sebiji. masuk sebiji, kacau then masuk sebiji kacau ulang hingga habis. kacau lagi hingga rata dan masukkan garam n esen vanilla.
~kacau hingga doh menjadi sedikit kental dan licin permukaan nya. agak lama laa nak kacau. hehe.
~gris loyang dgn sedikit butter, panaskan oven.
~kalau mengikut Cik Epal, dia menggunakan sudu. tapi aku rajin sikit, masukkan adunan dalam beg plastik dan gunting sedikit hujungnya. paipkan atas dulang pembakar anggaran sebesar sesudu adunan.
~pastikan paip agak jarak sebab nanti dia mengembang!
~bakar pada suhu 200C 20-25 minit atau hingga perang.


INTI CUSTARD

1/4 cwn tepung kastard-diayak-
1 kotak kecil susu segar
3-4 sudu gula
1 sk esen vanilla
1 biji telur

~masukkan semua bahan dlm non-stick pan / periuk kecil, kacau hingga rata. pastikan tepung kastard tidak berketul.
~buka api kecil dan kacau lagi hingga pekat. jangan berhenti kacau, nanti dia berketul dang hangus.
~sejukkan.
~belah puff tadi ditengah-tengah. jangan sampai putus ya.
~masukkan 1 sudu cream custard dalam puff.
~ayak sedikit gula aising atas puff n hidangkan. walla!


2 comments:

  1. Mintak sikit. x pernah makan nie.. karipap selalu la makan... =p

    ReplyDelete

superb komen-ngomen