faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Friday, December 28, 2012

homemade apam balik


Alhamdulillah. menjadi apam balik aku even first time aku buat. hehehe. cuma tak beberapa nak crispy la. tapi still puas hati. melimpah ruah intinya. hehe. mula-mula aku tengok blog Mamasya terus teringin nak buat. tapi resepi dia guna all-purpose flour n aku plak ada tepung gandum je. jom tengok kejadian Apam Balik Rangup Mamasya yg sangat gojes..tak macam apam balik aku ni. gelap semacam je. hehe. click *_* . aku google resepi lagi n jumpa laa yang menggunakan tepung gandum kat MyResepi. thanks to Joyah sebab sudi share resepi. click #_# . Jom tengok resepi.

HOMEMADE APAM BALIK

Untuk kulit :
  • 170 gm tepung gandum
  • 100 gm tepung beras
  • 30 gm tepung jagung
  • 2 sk baking powder
  • 1/2 sk soda bikarbonat
  • 1/2 sk garam halus
  • 2 biji telur ayam (besar)
  • 1 sk esen vanilla
  • 200-207 ml air
~gaulkan semua sekali hingga sebati & tidak berbintil. simpan dalam peti ais selama 3-4 jam / semalaman.

Inti (ikut suka) :
  • sweet corn (dalam tin)
  • gula
  • kacang hancur (kasar) - aku guna almond
  • butter
  • coklat cip / coklat (bentuk duit)
  • dll. :)
~panaskan non-stick pan. kecilkan api. tuang sesenduk adunan kulit apam balik dan ratakan.



~untuk apam biasa :




         


Untuk inti coklat (just susun n tabur je coklat cip..hehe) :




 Lepas ni aku nak try buat lagi nipis. Sedap memang sedap. rasa sebijik pasar malam punya. hehe. try taw. tapi aku tak minat sangat inti coklat.




 aku minat yang biasa ni. butter, gula, almond crush & sweet corn! pergh. semua aku letak extra.




ni pulak inti pilihan adik aku, Abang-la. Blueberry Filling & Choc Chips. Erk~




No comments:

Post a Comment

superb komen-ngomen