faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Thursday, February 16, 2012

moist horlicks brownies


Amacam? terliur x? hahaha. Inilah kejayaan yang aku perolehi hari ni setelah berjaya mencipta 1 resepi yang sedap! Haha. Hebat la sangat kunun. Padahal resepi asal dari Mok De aku. Aku ubah je jadi resepi Moist Horlicks Brownies.

Asalnya mende ni ialah resepi Moist Chocolate Cake. Mok De aku punye resepi yang teramat la senangnye. Serius. Buat 5 minit je pastu biar je kukus 45 minit. Sedap plak tu. Aku plak ubah chocolate ke horlicks. Sedap kott. Rase creamy horlicks tu membuak2 time kek ni mendarat dlm mulut. Perghh!


Ni aku bagi resepi yang dah diedit oleh aku. Kalo nak buat chocolate cake, horlicks tu ganti je ngan serbuk koko. ok?

MOIST HORLICKS BROWNIES

Bahan A
1 cwn tepung gandum
1 cwn horlicks
1 sk soda bikarbonat
1 sk serbuk penaik - mokde aku tak letak

Bahan B
4 biji telor
1 cwn gula
1 cwn minyak masak
1 cwn susu manis
setitik esen vanilla-mokde aku xletak

1 cwn air panas menggelegak

~panaskan pengukus
~ayak semua bahan A.
~blender semua bhn B sampai kembang dan gebu
~masukkan bahan blender ni dlm tepung yg dah diayak tu. kacau dgn senduk/spatula sampai sebati.
~masukkan air panas dan kacau sampai sebati.
~sapu loyang dgn sedikit minyak. tuang adunan kek dlm loyang.
~kukus dgn api sederhana 45-50 minit/sampai masak

BAHAN TOPPING (utk buat kek nmpak moist)

3 sudu gula aising
3 1/2 sudu horlicks
sedikit air panas

~kacau semua bahan. air tu isi sikit demi sikit sampai tak pekat sangat n tak cair sangat. sejukkan sebentar. bila kek dah sejuk, potong 4 segi mcm brownies, tuang topping then hias ikut suka.


Ekceli kek ni kek biasa je. Saje letak brownies sebab teringin nak makan brownies. haha. mcm tu pon boleyh? Ak taw brownies bkn begini teksturnya. tapi kita yang buat dia kan? hihi.



**kalo buat baking2 kek ni, mesti teringat blog kak Ita, Masam Manis.. Kek2 g dia buat semua gojess2..bila laa aku nak jadi mcm dia? memang lambat lagi laa..hihhi..dari dia laa aku start bersemangat nak buat kek..thanks kak Itaa!! jom usha blog dia..click-----> *_*

15 comments:

  1. menyelerakan bila tgk.. huhu mcm nak mkn jek

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. kan kan...hihihi..tp stil xbbrrape naik kek ni..maklumlah..budak baru belajar..hihi

      Delete
  3. moksu: xmanis sgt kalo ikut resepi mok de ni

    ReplyDelete
  4. Wah, hebat lah Faa ni.... boleh create resipi sendiri. Along boleh terbau2 sampai ke Miri....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. along...faa cilok resepi mak sedare faa je..hihihi..just ubah 1 bahan je..xhebat laa..hebat lg Along...setiap kali tgk blog Along, FaA rase, "bila aku nak buat ni?" hihihi

      Delete
  5. salam Faa..

    Kek kalau letak holiks mesti lembut dan lembab2 sikit kan..
    adoiii.. terliurnya.. tgk bahan aje akak dah tau mesti sedap ni..
    pandai faa reka cipta resepi.. hebat jugak adik akak ni.. tau!
    tahniah dari akak sebab dapat hasilkan brownies yg terbaik.. nanti akak nak cuba.. lah resepi ni.. mesti best!

    BTW terima kasih ye faa.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam akak..

      ya Allah akak..thanks laa sudi singgah n follow blog Faa yang comot dan sememeh ni..malu plak rasenye..hihi..

      thanks akak! xsabar nak tgk hasil dari akak plak..mesti gojess gitu..siyes xsabar! :)

      Delete
  6. saya tak pandai nak baking2 kek ni,
    saya tau makan je. hahaha! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu sy mcm tu jugak..skunk tetibe ade semngat..hihihi

      Delete
  7. Salam faa! td umah kak diana pun ada nama horlicks jugak :D bubur barli kat bwh tu kan akak mkn cuma sekali jerr lepas tu tak pernah makan sampai skrg, rasa dia pun akak dah lupa hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi..akak try7 laa lg...bru igt rasa dia..huhuhu

      Delete

superb komen-ngomen