faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Wednesday, February 15, 2012

Sup Siam

Beberapa hari ni tak beberapa nak masak mende yang special sangat. Bz nak uruskan kemasukan diri sendiri ke UiTM. Tak lama dahhhh. ! 5 March ni. Takleh nak memain sangat. Banyak yang tak settle lagi. Huuuu.... kwn aku, Sarah Tan cakap aku ni mcm rilek je. Tak menggelabah. Padahal hati aku ni rasa nak meletop menyembur2 je. Berdebar siott. Hihi.

So kita layan Sup Siam yang aku buat beberapa hari lepas. Aku ni peminat tegar Thai cuisine. Tak taw laa. Rasa cam nak buat dokumentari nak kaji kenapa makanan ala-ala Siam ni lazat tak terhingga sehingga gian kalo tak dapat rasa. Hehe. Hyperbola sungguh.

Aku dapat resepi ni dari mak 'cucu' aku, Ida Adilla. Kenapa cucu? click (*_*)

Thanks to her n her mother for the lovely recipe. Tapi aku xsure laa betol seratus % resepi yg aku gunakan ni sebab haritu mak dia bagitaw aku tak sempat salin. Just save lam otakdrive 0.5 GB ni. hihi. Tapi aku rasa aku yakin ni lah resepinya. Dengan bangganya..



SUP SIAM

beberapa ketul ayam
seketul lengkuas (saiz sederhana)
beberapa biji cili api
sebiji limau nipis
daun limau purut
air secukup rasa
1 kiub ayam
garam dan gula
sesudu santan

~ketuk cili api dan lengkuas then rebus dgn daun limau purut dan kiub ayam sampai mendidih Masukkan ayam.
~biar hingga ayam masak. perasakan dgn garam n gula. perah limau nipis.kacau rata.
~akhir sekali masukkan santan, kacau dan tutup api.


See? senangkan? Rasa pon sedap.. Aku siap menghirup lagi. perghh. kalo buat memang rasa nikmat Thai dia. Hihi. Ape lagi? Try la. Simple mcm ni kalo malas nak masak lagi tak taw la. hihi

6 comments:

  1. bestnya tak salin resepi pun dah boleh masak..yna mseti kena belek resepi 1st time masak..memori tumpul..hehe..

    ReplyDelete
  2. tak perlu nervous. rilex je...cuma pastikan pape doc yg die nak tuh ade.

    UiTM Dihatiku. :)

    ReplyDelete
  3. prettywrite: sebab dah aim nak buat..tu yg leh hafal..ag pon lauk pauk ni kalo cmpak2 pon still menjadi..kalo resepi kek ye kene salin..hihihi

    ReplyDelete
  4. anissazira:
    thanks for that tips..hehe

    ReplyDelete
  5. ala, dalam banyak2 sup, sup ni pupel tak leh telan :( sebab ada santan

    ReplyDelete
  6. faa mula2 camtu laa pupel..xmkn sbb ade santan..tp skunk dah bleh trime...jarang laa kalo msk ni masukkan sntan..kdg2 je..

    ReplyDelete

superb komen-ngomen