faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Monday, August 13, 2012

CHOC COOKIES

arini aku mengkukis lagi. kali ni biskut yang aku buat khas untuk Mak Teh aku. dia mintak tolong buatkan kuih utk dia sebab dia tak tempah pon kuih raya tahun ni. so aku tolong laa buatkan. saje nak try Choc Cookies resepi yang diambil dari blog Kak Ika, Arah. jom tengok choc cookies beliaw yg sgt cohmei! click (#_#)



tapi faa ade ubah sikit resepi Kak Ika tu sebab faa buat 2x ganda resepi n sangat lembik. faa takut nak tambah tepung gandum takut keras so faa tambah tepung jagung. Alhamdulillah elok rapuh biskut faa. faa minta maaf ye akak. tapi memang best ever laa biskut ni sebab faa xberminat sgt biskut coklat ni. tp guna resepi ni sedap jadi biskut ni. hehe. thanks akak!



ni resepi yang dah diedit oleh aku. korang try laa. sedap n simple. resepi ni aku gandakan sebab nak buat banyak. tspi ni pun dapat dlm 60 biji biskut je. kalo nak banyak lagi, triple kan resepi ye. hehe. Selamat mencuba!



CHOC COOKIES

3 cwn tepung gandum
2 cwn serbuk koko - aku guna Van houten. sedapp.
2 sudu kecil rata baking powder
1 cwn tepung jagung
340gm butter
2 wn gula castor - kalo xsuka manis, guna 1 1/4 je
2 biji telur
1 sk esen vanilla

~ayak tepung gandum, serbuk koko, baking powder, tepung jagung.
~pukul butter dgn gula hingga sebati. masukkan esen vanila. kacau rata.
~masukkan telur dan kacau sebati. masukkan bahan ayak dan uli hingga jadi doh lembut.
~masukkan doh dalam peti sejuk sebentar dalam 20 minit untuk memudahkan proses terap.
~tabur sedikit tepung atas papan canai, alas doh dgn plastik dan canai doh setenal yang anda suka. tidak terlalu tebal n tidak terlalu nipis.
~terap doh  dan susun atas dulang yg dah di gris n ditabur sedikit tepung. hiaskan.
~bakar pada suhu 180C selama 8-10 minit atau hingga masak.



sebelum aku buat cookies ni, aku ada buat black beauty oreo cookies. tapi xmenjadi. tak taw apa salah n silap. sedihh woo. Along n Kak Ita buat comel je. aku buat disaster. malas nak post..huhuhu..maluuu...jom tgk hasil Kak Ita, click (^_^) n Along punye, click (*_*)

2 comments:

superb komen-ngomen