faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Monday, August 8, 2011

air tangan UMMI...terbaeekk!! pais patin tempoyak-pop corn chicken-tom yam-punch tea

>>assalamualaikum...

>>selamat puasa ke-8 semua...
>>hope kowank heppy berpose...baru dpt pahale..
>>ye dok??

>>huhuhu...ni nak story laa pasal first tyme berbuke ngan family untuk Ramadhan taon nie...
>>banyak dugaan wooo...!
>>siyesli laa wa cakap.. *over sikit*

>>ari jumaat 5 August 2011..bile selesai je amanat aku utk punch card balik..
>>aku ngan Adnin teros kuar dr perot opis nak g tunggu teksi kat depan...
>>nak g Terminal Makmur...hati dah berbunga kemboja dah...xsabar punye pasai...
>>mujur tiket bus dah beli awal... -credit to Kak Ina n Adnin..

>>tunggu pnye tunggu..1 teksi pon xde...
>>ade pon cam xnk berniaga..
>>harrom nak behenti tyme aku tahan..
>>saje nak wat malu aku..
>>dah laa ramai manusia kat bazaar tue...

>>aku dgn Adnin pon teroskan perjalanan..mne taw kat depan tu ade Insan baik yg pekerjaanya Pemandu Teksi sudi nak menumpangkan kitaowank secara berbayar kan?

>>tapi jalan punye jalan...sumpah penat kot dgn beg besor+peti ais (laptop) yg aku bawak..1 kete kaler merah topi kuning pon xde lalu...
>>cinabeng!
>>last2 aku ngan Adnin nekad+muktamad nak jalan kaki sampai terminal..dah 5.30 kot..kang tertinggal kenderaan Transnasional kang naya kitaowank..

>>sebenarnye ade short cut (laluan padang MPK) tp sbb kitaowank da jln sejauh itu untuk Teksi..takkan nak patah balik lak kan??

>>so dah sampai..dah naik bus pe lagi..tido laa...
>>terjaga pon sbb da msuk tyme berbuka..
>>n sampai Temerloh g perabih duit Abah beli baju raya..*hilang penat woooooooo! :)
>>smpai lak umah banjirkan tekak ngan Air Khatira buatan Ummi.. *xsempat snap picca sedar2 je da abes..huuu

>>ari esoknye plak...aku teringin nak makan Ikan Patin Pais Tempoyak...
>>so Ummi pon buat laaa..
>>sedap hingga menjilat dulang wooooo *hyperbola

>>>jom tgk care nak buat kot2 laa kowank nak try kan??

Ikan Patin Pais Tempoyak

cili api (ikut brape biji nak)
5 sudu tempoyak
2 ekor ikan patin (dibersihkan)
2 batang bunga kantan
2 helai daun kunyit
3 batang batang serai(untuk alas ikan)

~tumbuk cili api hingga lumat...gaulkan dengan tempoyak..
~hiris bunga kantan & daun kunyit n gaulkan sekali ngan tempyak tu..
~perasakan..then perap ikan patin ngan tempoyak tu..

~susun batang serai dalam dulang (xnak bg ikan melekat)
~letak ikan tu then bakar lam oven..

*nak sedap lagi, bungkus ngan daun kunyit/daun pisang then bakar ngan kayu api..pergghh!



~kat bawah nie, lauk untuk abah aku yang xleh makan ikan sungai...
~ummi aku perap terung ngan tempoyak td then bakar...
~abah ckap sedap...hasil idea ummi aku nie...try laa..

~ni laa hasil ikan patin pais tempoyak tu...
~sedapp woo...


>>kowank ingat aku kejam ke biarkan Ummi aku masak sorang-sorang??
>>aku masak jugak k..
>>sebab xsemua family aku makan Ikan Patin...
>>so aku buat...

Pop Corn Chicken

5 keping dada ayam (potong kecik)
2 biji telur
garam (cukup rasa)
1 sudu kecik mixed herbs

~perap semua bahan nie n simpan lam peti..

1 cwn Bread Crumbs (yang colour oren)

~bila nak goreng tu, gaul ngan Bread Crumbs..
~siap!
>>lepas tu aku masak Tom Yam..
>>nak resepi??
>>click ("_")


>>and untuk air...aku wat..

Punch Tea

1 biji Orange (amek jus dia)
2 biji Limau Nipis(amek jus dia)
2 Uncang Teh
gula (cukup rasa)
air masak
1 botol besar Ice-Cream Soda/7up/Sprite

~masukkan semua dalam 1 jug n kacau..
~nak sedap lagi tambah Jus Lemon..

>>Alhamdulillah....rezeki dari Allah...
>>nikmatnya berbuka ngan family..
>>tapi x cukup sorang...
>>Angah yang belajar kat Dungun x balik...
>>so xsampai 100% meriah laa..baru 98%..huhuhuhu

>>balik semalam plak..Ummi aku bekalkan aku ngan Nasi Goreng Cina + Ayam Goreng Bread Crumbs + Cekodok Jagung + Pudding Cream Caramel...
>>Sayang Ummi Lah!

10 comments:

  1. mengidam patin, tp kat sini mana ada..susah nak dpt huaa..

    air mcm tu rupanya punch tea, ehe baru tahu.

    wahh best2.

    ReplyDelete
  2. da masak byk2 br nak syg lebih ek??? heeeee

    ReplyDelete
  3. fa-in:: meh dtg temerloh....berlambak ikan patin...

    aah...air tu name dy punch tea

    ReplyDelete
  4. ieda::kalo yg betol2 pure, kene beli Khatira...kat kedai India ade jual...

    tp ummi buat air pandan+susu+cicau+ais krim soda

    ReplyDelete
  5. waaa sedapnye sume laukkk/ heee :) rase cm nak makan je!

    ReplyDelete
  6. ezan:: haipp pose!

    :P

    hehhehe

    nak mkn sume nie just dtg umah owg...hehehehehe

    ReplyDelete
  7. waaaaaaaaaaaa ~ nasib baru sahur . huhu

    ReplyDelete
  8. tomatokering::huhuhuhuhu..kalo x dah meleleh ayaq lioq kan??hihihi

    ReplyDelete

superb komen-ngomen