faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Sunday, January 1, 2012

chocolate ball for birthday boy!

Happy Taon Baru semua! hihi. Macam biasa, masuk je taon baru, adik aku la orang pertama yang akan tukar angka umur dia. Hihi. Pada 01.01.2012 tadi genap umo dia 12 taon. UPSR's candidate 2012. Gud lak dear!


So semalam (31.12.2011) aku pon tergerak hati nak buat kek utk adik aku, Alang. Tapi kek segera la. Kek real punya aku tak beberapa pandai. Huhu. Aku buat Chocolate Ball. Kebetulan buat kat umah nenek aku, so ramai la pembantunya (bantu dari segi peneman aku kala aku bosan) sebab mak sedara aku, Mak Lang ada sekeluarga. Sambil buat tu, masing2 dah tak sabar nak jamah walau secubit Chocolate Ball ni. hihi. Bangga kejap. Suka tengok orang tak sabar nak makan makanan yang aku buat.


Resepi aku semat lam pale otak aku time aku tengok rancangan masakan Chef Anis kat AFC dulu. Resepi tu dah lama aku peram. Simple sangat. Tapi x fully 100% aku tiru resepi dia. Aku edit2 ikut anak tekak aku. Huhu.

CHOCOLATE BALL

2 biji butter cake (700 gm) - yang dah siap ada kat supermarket tu. nak buat sendiri pon boleh.
2 keping coklat masakan (aku campur 3 sudu milo + 3 sudu susu UHT. masuk sekali time proses mencair coklat)
1 keping coklat masakan putih
1 cawan kacang tanah - digoreng tnpa minyak & dibuang kulit (boleh guna bhn lain cth: badam, kismis, ceri etc)
hiasan (chocolate rice, piping chocolate, etc)
mini paper cup

-ramas kek hingga hancur. masukkan kacang.
-cairkan kedua-dua jenis coklat. Aku guna kaedah double-boiler. kalo nak tau camne, click (*_*)
-pastikan coklat sentiasa suam walaupun dah angkat dari api.
-masukkan separuh coklat masakan (coklat putih x payah) dalam kek yang dihancurkan tadi.
-gaul rata coklat dan kek. bulatkan kecik2 n letak dlm mini paper cup. pastikan mampat.
-golekkan chocolate ball di dlm coklat cair dan masukkan balik dalam paper cup. buat benda yang sama pada coklat putih.
-hiaskan. simpan dalam peti sejuk minimum 1 jam.



Sorry lah. Gambar snap pakai camera nset so tak beberapa jelas. Cemera tertinggal kat umah. hihi. Aku buat ni, tak sempat simpan dlm peti ais, memasing dah grabb secepat mungkin. Siap ade jadi cleaner bekas coklat lagi. huhu.

Tapi mujur cukup untuk semua merasa. Masa balik umah aku mlm tu, singgah umah Mak Su. bagi diorang 1 family rasa gak. Kak Ngah siap request nak mintak bawak balik asrama. Hihi. Aku suka orang suka makanan aku.


ni laa adik aku, Muhammad Syukran Mohd Rosli a.k.a Alang. Seorang baby millenium 12 taon dulu (01.01.2000)

No comments:

Post a Comment

superb komen-ngomen