faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Wednesday, January 4, 2012

cucur udang jagung melimpah ruah

Dah lama dah buat Cucur udang ni..baru skrg nak post..hihihi. Aku panggil Cucur Udang Melimpah Ruah sebab myummi beli 1kg udang n abiskan utk wat cekodok ni. Memang fevret family kitaorang buat cucur udang jagung ni. Taikonye, We(panggilan spt Mak Long) aku. Dia buat memang superb. Dulu time aku duduk Rawang, kalo g umah dia kat Gombak, mesti dia buat ni.

So mula-mula myummi nak buat cekodok ni. Tapi dan-dan la plak ade org dtg umah, so myummi kene layan tetamu then aku la yang sambung. Dengan adik aku, angah. So jadi la resepi aku sebab myummi memang tinggalkan bahan mentah semata-mata kat dapur. Huhu.

CUCUR UDANG JAGUNG

1/2 kg tepung gandum
sedikit garam - secukup rasa
1/2 paket jagung beku (paket kecil)
1 kg udang - buang kulit, potong kecik2
air - ikut suka nak cair or pekat. aku suka cair sikit
minyak untuk menggoreng

~gaul semua bahan, goreng dlm minyak panas.

See? Easy kan? Hihi. Xde secret recipe nye. Nama pon Cucur/Cekodok. Campor la apapun ikut hati (munasabah la bahan tu. takkan nak letak tempoyak plak kan.) Hihi. Tapi kalo rasa berkenan, letak la. Tapi make sure makan! Jangan membazir! Hihi



So bila dah siap cekodok nye, mesti la ada sos kan? Ni satu lagi resepi sos cili tersangat mudah aku nak bagi. Ala-ala sos cili Thai giteww.

SOS CILI

3 sudu gula
1/2 cwn air
3 biji bawang putih - diketuk
3 sudu serbuk cili/cili boh
sedikit garam
2 sudu cuka makan
1 sudu tepung jagung (larutkan ngan sikit air)

~letak air dan gula dlm periuk. masak hingga gula larut.
~masukkan bawang putih. biar hingga mendidih.
~masukkan cuka dan perasakan dgn sedikit garam.
~kecilkan api. masukkan air tepung jagung dan kacau hingga pekat.



tengok ler udang tu. sekali kopek, nampak udang. superb la ummi aku!
huahuahua!

4 comments:

  1. waahhh mengancam giler tengok!
    *tengok sambil telan air liur*

    ReplyDelete
  2. miss amateur cook: telan jgn x telan..hehe

    ReplyDelete
  3. arghhh igt yg kte mkn mse cu bt dulu tu. sedap!

    ReplyDelete
  4. yayah: haah..rindu kat family beliau...

    ReplyDelete

superb komen-ngomen