faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Tuesday, December 27, 2011

murtabak daging ala mamak & jeruk bawang





Agak lama jugak aku xpost entry masak-memasak ni kan? Tadi baru dapat seru nak memasak something setelah 2-3 hari resepi2 dalam kepala aku diabaikan. Bukan apa, Nenek aku baru lepas buat kenduri doa selamat. Tu yang bz tu.

Oke, disebabkan rasa penat kenduri tak habis lagi, aku tak masak pun utk lunch. Just makan pulut serunding breakfast tadi je. Tu pon hasil air tangan myummi. Hihihi. Bila tiba-tiba perut rasa lapar, tekak ni teringin la sangat nak makan murtabak.

Aku usha laa resepi lam google. Banyak ngat resepi nye. Aku pon kaji semua resepi, aku cipta resepi sendiri. Just guna bahan asas je.

Tak sangka senang je buat dia. Serius. Tak tipu punya. Sedap pon sedap. Aku punya kulit rapuh sebab aku guna butter. Setengah resepi x guna bahan lemak. Just tepung & air garam. Aku saja create lain dr yang lain. Hihi.

MURTABAK DAGING

-DOH-

3 cwn tepung gandum
2 sudu butter
1 cawan air peti + 1 sk garam
1 sudu susu pekat manis

~gaul rata tepung dan susu pekat manis. Masukkan buter dan gaul tepung dan butter dengan hujung jari hingga jadi mcm serbuk roti
~masukkan air garam sedikit demi sedikit hingga jadi doh yang lembut.
~bulatkan kecil-kecil. Simpan minima 1/2 jam. Lagi lama lagi best.

-INTI-

300 gm daging - cincang
3 biji kentang - buang kulit & sagat
1 biji bawang besar - dihiris
1 biji bawang putih - cincang halus
5 biji cili padi - cincang halus
1 inch halia - cincang
1 sudu sos cili
1 sudu serbuk kari
sedikit air
1 keping asam keping
sedikit minyak
4 biji telur
garam & gula secukup rasa

~tumis bawang besar, bawang putih, cili padi, & halia hingga garing. Masukkan asam keping,air, sos cili & serbuk kari.
~masukkan daging. Reneh hingga daging empuk. Masukkan kentang. Perasakan garam & gula. Biar hingga daging dan kentang masak.
~sejukkan.



-CARA NAK BUAT MURTABAK-
~panaskan pan biasa dengan sedikit minyak menggunakan api perlahan. Gaul sedikit inti dan telur.
~canai 1 doh kecil hingga nipis. Letak dalam pan. Letakkan inti tadi di tengah2. Lipat menjadi 4 segi.
~terbalikkan apabila dah garing. Letak minyak sedikit jika murtabak kelihatan kering. Goreng hingga garing.




JERUK BAWANG

1 biji bawang besar - dihiris halus
2 sudu cuka
1 sudu air
1/2 sk garam
1 sk gula
sedikit pewarna merah

~gaul semua bahan & simpan dlm peti. Makan bersama murtabak daging.


Aku akui yang tukang canai doh tu, adik aku, Angah yang buat. Aku tak beberapa reti. Hihi. So kitaorang berdua laa yg bertungkus lumus wat murtabak ni cam org mamak. Hihi. Bila dah siap tu, makan panas2 dgn bawang jeruk. Perghh wa cakap sama lu. Sedap. Kruk Krakk. Hihi. Saja puji diri sendiri Kalau tak sapa lagi kan?

Korang pun try la k. Aku rasa puas makan murtabak buatan sendiri sebab aku boleh letak daging banyak. Takdelah 5 kali kunyah murtabak baru la rasa daging. 88% bawang. Kalau murtabak beli la. Tak semua. Sesetengah. Hihi.

4 comments:

  1. sedapnya tengok! yg tgh kenyang ni pun blh dpt rasakan sedapnya murtabak faa. ;)

    ReplyDelete
  2. lapo la tgk murtabak ko mlm2 ni dik...adeh...

    ReplyDelete
  3. miss amateur cook:: hihihihi..segan..hihihi

    ReplyDelete
  4. jr 22:: hihihihi...jemput la rasa..huhuhu

    ReplyDelete

superb komen-ngomen