faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Friday, December 2, 2011

Apple Pie Ala Melayu

Hari tu nenek datang tido kat umah aku. Dia bawak keledek. Dalam kepala otak aku ni nak buat Kuih Bom. Tapi sebab tak sampai seru lagi, so Ummi aku yang memulakan langkah meng’Grabb’ keledek tu dia nak buat inti karipap.



Tak hampa pun sebab bahan2 nak buat kuih bom tu tak lengkap so just terima je la. Tengah dok khusyuk tolong Ummi (TOLONG OKE..BUKAN TENGOK SAJA) kelim karipap, tibe2 je mata aku tersnap imej apple hijau atas meja.

Bila urat saraf mata dah hantar imej tu ke otak, teruslah otak mengeluarkan idea nak buat Apple Pie tapi pie crust dia guna doh karipap. Hehe. Kiranya macam Pie Apple Ala Melayu. Anak sedara aku, Jimmy cakap. Huhu.

So kat sini aku mampu bagi resepi inti apple je. Resepi pastry plak aku tak guna resepi ummi aku sebab tak sempat berguru. Hehe.

Ataupun kalau nak beli pastry rapuh yang dah siap ade kat pasaran pon oke. Tak kisah. Kita yang buat dia, kan?
APPLE PIE (INTI)
2 biji apple hijau
4 sudu gula pasir
½ cawan air
1 st Essen Vanilla
1 sudu tepung jagung + 2 sudu air
~hiris apple hijau nipis2.
~masukkan semua bahan kecuali air tepung jagung dalam pan. Buka api perlahan. Biar sampai gula larut dan apple layu/bewarna perang.

~masukkan air tepung jagung sedikit demi sedikit dan kacau hingga rata. Kecilkan api. Sejukkan.
~bakar pie kosong dahulu. Pastikan tengahnya dicucuk2 dengan garfu. Taknak bagi pie menggelembung kat tengah. Bakar suhu 150 degree selama 15 minit.

~sejukkan pie kosong terlebih dulu. Bila pie dah sejuk, susun inti apple dalam pie. Habiskan inti apple.

~kalau nak bakar terus pun boleh. Nak tutup pie tu pun boleh. Ikut suka. Macam aku, potong pastry panjang2. Aku susun atas pie. then sapu kuning telur. Macam dalam gambar.

~then masukkan dalam oven, bakar dengan suhu yang sama 15-20 minit.
Itulah dia resepi Apple Pie Ala Melayu. Senangkan? Kalau ikut resepi orang putih, dia mesti letak serbuk kayu manis. Aku tak minat. Bagi aku tak sedap. Tapi kalau korang nak cuba, try lah. Ikut suka masing-masing. Nak letak kismis pun boleh. Gula tu nak gantikan dengan madu pon boleh. Pape je. Janji halal. Hihi.

Bila dah sejuk, sedap kalau hidang dengan aiskrim vanilla. Tapi disebabkan aku buat sikit, tak sempat sejuk dah habis. Nak bagi family maksu aku rasa lagi. So x sempat nak beraiskrim bagai. Hoho.



7 comments:

  1. wowwww buat apple pie wohhh!
    time koi balik xnok pon jamu koi dgn pie ke hape.. ahahhaha

    ReplyDelete
  2. uwaaa!!! ko seksa batin aku faa!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. kak de: huhu..aok tu balik kejap ngat...aok ckp nak mkn mende, bile aok balik, rojer koi..kite g beli brg sme2 then kite msak kat umah koi...amacam?

    ReplyDelete

superb komen-ngomen