faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Wednesday, December 21, 2011

chicken chop + cheezy wedges! awesome!



AKHIRNYA!! aku jerit tu! ape sebab?? sebab aku buat cheezy sauce n ianya menjadi! aku buat ni untuk kali yang kedua. baru menjadi. kali pertama tu cam hampeh je. setelah resepi dia aku kaji, selidik, experiment bagai, barulah menjadi. rasa di hampir 88% sama gitu. huhu.

Aku buat ni, makan dengan Chicken Chop. sedap woo...tapi kat sini aku bagi resepi Cheezy Sauce dulu ya. Sebab yang lain aku penah buat sebelum ni. Click (-_-) & (*_*). Aku buat Cheezy Sauce ni banyak sebab saja nak simpan. Leh makan ngan Nachos, or just spread kat roti kalo wat roti telor or burger. senang kan?

CHEEZY SAUCE (utk stok banyak)

1/2 buku butter
3 sudu tepung gandum
700ml susu UHT
12 keping cheesedale
1 sk lada sulah
1 sk chillie flakes / serbuk cili
3 sudu yogurt asli
1 sk pewarna kuning

~cairkan butter. Masukkan tepung. kacau dengan api perlahan.
~masukkan susu. kacau hingga tepung larut.
~masukkan lada sulah, chillie flakes, & pewarna kuning. kacau rata
~masukkan cheese. kacau hingga cheese cair. masukkan yogurt.
~kacau hingga mendidih.

PASTIKAN GUNA API PERLAHAN!








amacam terliur x? bagi aku terliur. hihihi. sangat2 happy sebab menjadi. n untuk budak kecik bawah ni, aku siap buatkan Kiddy Meals lagi utk dia. Just Jejari Ayam je. sebab black pepper sauce tu pedas, dia tak tahan.


so inilah dia set Chicken Chop yang aku buat. Simple but nice. Suka aku tgk sepupu2 aku makan dengan puas hati. Mana tak puas bila Cheezy Sauce bleh letak melimpah ruah..hihihi.


ni 2 org bangla yg mintak gambarnya ditempek kat sini..hihihi

4 comments:

  1. sedap giler mom masak.... nak jugakkk cepat la mintak tukar shah alam boleh masak for me selalu

    ReplyDelete
  2. cik anon: ko nad ye...hihihihi..doakan la aku dpt situ yunk...

    ReplyDelete
  3. sedapnyaaaa Ya Allahhhh!!! huhuhu.. nak try jugak lar nnt! hehehehe

    ReplyDelete
  4. cik bambam: try la...huhuhu..berbaloi..

    ReplyDelete

superb komen-ngomen