faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Friday, December 2, 2011

Bingka Pisang Milo

Asalnya aku nak buat Kek Kukus Pisang. Tapi disebabkan experiment aku terhadap Kek Kukus ni tak habis, so jadilah ia Bingka Pisang Milo. Sedap jugak. Maybe kalau aku campur serbuk penaik or soda bikarbonat, jadilah Kek….…kot. Hihi.

Mula-mula tengok hasil, Hampa. Tak gebu tapi pejal. Bila dah potong memang macam kuih bingka. Tu yang dapat nama kuih bingka. Ibarat macam nak anak macam orang putih, tapi keluar muka macam anak Melayu. Sebab dah sah2 keturunan Melayu. Hehe. Merepek.

Tapi adik2 aku cakap sedap. Adik bongsu aku, Alang siap cakap macam Tiramisu Pisang. Sebab dia pernah tengok org dalam tv pernah buat Tiramisu Durian. So dia cakap why not Kakak buat Tiramisu Pisang? No Alang. Ia tetap macam Bingka. Hehe.

Pada sesiapa yang nak try, nah resepi. Pada sesiapa yang tak nak, duk diam2.
BINGKA PISANG MILO
3 biji telur
½ cawan gula
½ cawan susu manis
1 st essen vanilla
1 cawan minyak masak
6 biji pisang (simpan 2 biji untuk hiasan)
2 cawan tepung gandum + secubit garam (diayak)
1 cawan air
½ cawan milo
~panaskan pengukus.
~blender telur, gula, susu manis, essen vanilla dan minyak masak sampai gebu.
~lenyek 4 biji pisang. Masukkan tepung, adunan yang di blender, dan air. Kacau sampai sebati.
~sapukan sedikit minyak pada bekas 4 segi. Tuang adunan dalam bekas.
~hiris 2 biji pisang dan susun atas adunan. Tabur milo atas pisang.
~kukus selama 45 minit atau sampai masak.



Masa tengah taip entry ni, aku teringat kat kawan aku:
· Millomoca Danique. Sebab dia suke cengkodok pisang. N nama dia ade milo.
· Cahcohceh. Inilah ratu pisang!
· Yahyohyeh. Takde kaitan. Tapi saje je ingat kat dia. Hihi.

4 comments:

  1. igt kt ko jgk!!! dan aku mmg x bape nk minat kuih2 berasaskan pisang. :))

    ReplyDelete
  2. hehehe haloo Millo in da house mom lapar laaa.... nak makan cikeng chop yg ada cheezy wedges tuh nyum3

    ReplyDelete

superb komen-ngomen