faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Friday, December 16, 2011

Mini Egg Tartlet (Tat Telur)





Aku suka buat makanan ni! Sebab menjadi! Hehe. First time kot wat pastry menjadi dengan agak sempurna. Sebijik rasa kat kedai.

Tapi resepi bukanlah datang dari idea bernas aku. Aku amik resepi dari sorang akak blogger ni. Tapi tak ingat blog apa. Yang aku taw nama dia Linda. Dia bagi resepi yang senang nak buat. Tapi aku ubah sikit resepi guna resepi aku. Bahan pun tak susah nak cari.

Oke. Jom usha resepi.

MINI EGG TARTLET

untuk crust

2 cwn tepung gandum
1/4 cwn gula halus
1/2 sk garam
1/2 cwn butter (suhu bilik, potong kecik2)
1 biji telur

~ayak tepung gandum dan garam. Masukkan Gula halus dan kacau dgn tangan.
~masukkan butter. Ramas tepung dan butter dgn hujung jari sampai jadi mcm serbuk roti.
~masukkan telur dan uli sampai jadi doh.
~balut dengan plastik dan simpan dlm peti sejuk.


untuk filling

1 cwn susu cair
4 biji telur
1 cwn gula halus
1 cwn air
1 sudu tepung kastard
1 sk essen vanilla
sedikit pewarna kuning

~masukkan semua bahan dlm blender. blend sampai sebati.
~buang buih kalo ade buih kat atas adunan.
~keluarkan doh. bulatkan doh, tekan dalam acuan pie/tart. tuang filling dia.
~bakar suhu 150 15-20 min atau smpai kekuning-kuningan.

Senang je kan? Masa aku buat tu, filling dia ada lebih. Aku tuang dalam loyang, bakar 5 minit. pastu simpan dalam peti sejuk. Perghh. Sedap kot. Rasa puding caramel.

Masa aku buat tat telur ni, aku teringat kat kawan aku Amoy. Dia suka tat telur ni.

Hurmm. Rindu kawan-kawan aku.

4 comments:

superb komen-ngomen