faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Tuesday, February 5, 2013

Strawberry Pineapple Sorbet


silap hari bulan laa buat sorbet ni. huhu. musim hujan skang. tapi sedap gak makan lepas makan nasi. hehe. masa faa buat ni, hari panas. bila simpan dalam peti ais, esoknya terus hujan. tak henti-henti. hujan tak hujan. dah buat kena la makan kan? heuheu


sorbet tu apa? bila di google, ni habuan dia. :Sorbet /sɔrˈbeɪ/ is a frozen dessert made from sweetened water flavoured with fruit (typically juice or purée), wine, and/or liqueur. abaikan lah wine/liquer tu. kita leh gantikan dengan sprite ke, or pape je jenis air bikarbonat. tak nak pon takpe. xkena hukuman pon. hehe.


jom tengok resepi simple dessert ni. faa guna kordial Nenas jenama Nutrifres. memang sedap kordial jenama Nutrifres ni. sebab dia macam ada pulp sekali. xde laa kosong je bila minum. korang pon mesti taw jenama ni. faa rasa kat mana-mana pasraya pon ada jual ni. botol dia macam kat bawah ni.

-google-


STRAWBERRY PINEAPPLE SORBET

  • 5-6 cwn air masak
  • 3-4 sudu kordial nenas Nutrifres
  • 5-6 biji strawberry - dadu kecil
  • 1 cwn ais krim soda/sprite - optional
~bancuh semuanya dalam jug hingga sebati.
~tuang di dalam loyang. simpan dalam peti ais tempat sejuk beku selama 4 jam sampai jadi macam kat bawah ni :



 ~ambil garfu dan gores-goreskan ais ni sampai hancur. macam kat bawah ni:

 ~simpan semula dalam peti ais tempat sejuk beku semalaman. keluarkan dan gores lagi sampai hancur. simpan lagi 4 jam dan gores lagi dan simpan lagi dalam peti ais selama lebih kurang 1 jam. hidangkan sebagai pencuci mulut. senangkan?


buat lah apa-apa perisa kesukaan. hanya sejukkan, gores, sejukkan, gores, sejukkan, gores, sejukkan dan makan. kalau ada lebihan air minuman tu, buat macam ni, sedap. budak-budak mesti suka. ada buah segar yg didadu kecil pon sedap bila kita makan tu ada rasa crunchy-crunchy gitu. hehe.


4 comments:

  1. sedapnya..lemon sorbet pun sedap juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap...jus pape pon sedap kan?

      Delete
  2. Aslmkum Faa
    kalau cuaca panas..nyamankan minum yg sejukkk

    ReplyDelete

superb komen-ngomen