faa's important things

pengikut tuan punyer blog

faa's collection

ayam (46) brownies (1) bubur (5) cake (27) chocolate (32) crepe (11) crepecake (1) cupcake (2) daging (21) desserts (65) drinks (18) icecream (3) ikan (16) itik (1) japanese food (5) just.kawan.faa (10) juststory (56) kimchi (2) korean food (7) kuih raya (6) kuih tradisi (16) lauk simple (22) lovers (42) meals (62) mee (25) mexican food (1) mysayangs (27) nasi (20) pancake (3) pasta (2) pastry (8) pie (1) pizza (1) popcorn (2) practical training (6) pudding (18) roti (21) sayur (38) seafood (17) simply faa's recipe (217) snack (32) soup (19) study (10) telur (7) tentangfaa (36) walking-walking (37) western food (40)

Sunday, February 24, 2013

Nasi Goreng Kampung Cina


apa khabar semua? malas nak cerita panjang. penat tak habis lagi tolong nenek buat majlis tahlil arwah Atuk semalam. ni baru sampai Kuantan. Alhamdulillah semua berjalan lancar. faa suka tengok nenek bahagia bila hajatnya ditunaikan. walaupun dalam hati tuanya, tak siap tau kan. faa akan cuba jadi cucu terbaik untuk nenek!


kata tak nak merepek panjang tapi dapat jugak 1 perenggan kan? ini lah faa. hehehe. jom lah tengok resepi simple yang faa masak untuk ummi buat juadah berbuka puasa ummi hari tu. kenapa Nasi Goreng Kampung Cina? sebab nasi goreng cina ditambah element/bahan penting nasi goreng kampung gitu..hahaha..merepek je kan? jom lah tengok resepi ni.


NASI GORENG KAMPUNG CINA

  • 1 mangkuk nasi - yg dah disjukkan dan diramas. kuantiti sebenar ikut lebihan nasi la kan?hehe
  • 3 ulas bawang putih - dihiris halus
  • 5-6 biji cili api - diketuk
  • 3-4 batang sosej - dihiris
  • 2 biji telur
  • hirisan traffic light capsicum
  • 1 ikat kangkung - disiang
  • 1 paket perencah nasi goreng cina Adabi.
  • sedikit garam dan lada hitam
  • sedikit minyak
~tabur perencah nasi goreng cina atas nasi sejuk.
~panaskan minyak. tumis bawang putih dan cili api hingga naik bau.
~masukkan telur. kacau seketika hingga separuh masak. masukkan sosej. kacau rata.
~masukkan nasi, capsicum dan kangkung. kacau rata. dan rasa. jika tawar, masukkan garam dan lada hitam dan kacau sebati. siap!

**tips untuk tahu garam tu dah rata ke belum bila goreng nasi, masukkan garam dan lada hitam serentak. kacau rata. bila lada hitam dah rata, maknanya garam pon dah rata! hehe


6 comments:

  1. Kena kreatif di dapur kn..guna apa ada..

    ReplyDelete
  2. Nasi goreng kampung memang sedap. Nasi goreng cina juga sedap. Bila dah gabung dua2nya, bertambah-tambahlah sedapnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasi goreng 1malaysia..india je takde..heuheu

      Delete
  3. Assalamualaikum...2 bergabung menjadi 1...mantopppssss..nampak pun menyelerekan...

    ReplyDelete

superb komen-ngomen